استاندار خراسان رضوی: اتاق بازرگانی خاستگاه تصمیم‌سازی اقتصاد استان است پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | روند بازار طلا و سکه کاهشی است؟ پیش‌بینی بورس برای فردا دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | بی‌اعتنایی بازار سهام به اصلاحیه مالیاتی واریز ۸ میلیون تومان حج به حساب چه زائرانی بوده است؟ ریزش قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار امروز | کدام خودرو ۷۰میلیون تومان پایین آمد؟ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) زمان واریز مرحله سوم سود سهام‌عدالت مشخص شد | اعلام جزییات واریز سود سهام‌عدالت متوفیان ماجرای خرید و فروش کارتن‌ لوازم خانگی کره‌ای با قیمت‌های میلیونی چیست؟ قیمت شکر افزایش یافت (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش ۴ تن طلا در ۲۵حراج | نیم تن طلا امروز فروخته شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) طرح فروش محصولات سایپا از روز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز می‌شود + جزئیات رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد: حدود ۲۰۰ واحد صنفی طلا فروش همچنان پلمب هستند الزامات حضور موثر ایران در آینده بازار و اقتصاد افغانستان خام‌فروشی؛ سهم ایران از صادرات ۹۸ درصدی زعفران به جهان سقف هر کارت آزاد سوخت ۷ هزار لیتر است | سوخت‌گیری با کارت شخصی به ۸۰ درصد رسید حمایت مهم شاخص کل از دست رفت + نمای پایانی بورس (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) مقایسه وضعیت سد‌های خراسان رضوی با سد‌های کشور، در سال آبی ۱۴۰۲ آخرین قیمت مدل‌های آیفون در بازار (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایران بنزین یورو۵ تولید می‌کند فرماندار مشهد: تکمیل پروژه‌های انتقال آب به مشهد نیازمند تامین اعتبار کشوری است منتظر واریزی بزرگ دولت در خردادماه باشید + جزئیات قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشکلات صنف طلافروشان مشهدی پیگیری شده و رفع پلمب مغازه‌ها آغاز شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش ۴۰۰ هزار تومانی قیمت سکه تمام | حباب سکه کمتر شد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | نوسانات همچنان گریبان‌گیر بازار خودرو (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت رهن و اجاره آپارتمان در منطقه ارشاد مشهد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۳ واحد صنفی موبایل فروشی در مشهد
سرخط خبرها

خبر خوش برای یارانه‌بگیران؛ اقساط وام کرونا تمام شد (۲۱ آذرماه ۱۴۰۱)

  • کد خبر: ۱۳۹۴۸۹
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
  • ۱
خبر خوش برای یارانه‌بگیران؛ اقساط وام کرونا تمام شد (۲۱ آذرماه ۱۴۰۱)
نهمین مرحله از یارانه نقدی دولت رئیسی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. اما نکته مهم این است که همزمان با واریز این یارانه یکی از اقساط وام کرونا هم به پایان رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، مانند ۸ ماه گذشته هم یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب خانوار‌ها شب گذشته واریز شد. اما نه این یارانه، نه یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی و نه یارانه کمک معیشتی هیچ کدام به صورت کامل به حساب سرپرستان خانوار واریز نمی‌شد.

بلکه مبلغ ۳۵ هزار تومان به‌عنوان وام کرونا از وام کسر می‌شد. زمانی که یارانه‌ها همه تجمیع شد و قرار بر واریز یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی شد، قرار بود مبلغ ۳۵ هزار تومان از یارانه خانوار کسر شود تا اقساط وام کرونا تمام شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از اقساط وام کرونای یک میلیون تومانی تمام شده و تنها یکی دیگر از این اقساط باقیمانده است.

وام دوم کرونا چه زمان تمام می‌شود؟

در سال ۹۹ و همزمان با اوج کرونا در کشور دولت روحانی در دو مرحله دو وام یک میلیون تومانی به حساب برخی از سرپرستان خانوار واریز کرد و قرار شد اقساط این وام از یارانه نقدی و کمک معیشتی خانوار کسر شود.

مرحله اول واریز وام کرونا تیرماه انجام شد و قرار بود آذر ماه ۱۴۰۱ آخرین قسط آن به پایان برسد. این ماه یارانه آذر ۱۴۰۱ ساعتی قبل به حساب خانوار‌ها واریز شده و تا ساعتی دیگر قابل برداشت می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت مبلغ وام اول کرونایی به پایان رسید.

اما مردم در سال ۹۹ دو وام کرونا دریافت کردند. دومین مرحله وام کرونا آذر ماه ۹۹ به حسای سرپرستان خانوار واریز شود و قرار بود در ۳۰ قسط به پایان برسد. این وام هم اردیبهشت ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد.

البته این تاریخ‌ها برای زمانی بود که ماهانه دو یارانه به حساب مردم واریز می‌شد. یکی یارانه نقدی و دیگری معیشتی. اما اکنون تنها یک یارانه به حساب مردم واریز می‌شود و مدت زمان بازپرداخت اقساط وام کرونا، طولانی‌تر می‌شود. این یعنی در مجموع اقساط وام کرونا دی ماه ۱۴۰۲ به پایان می‌رسد و ۱۲ قسط دیگر از آن باقیمانده است.

مبلغ اقساط وام کرونا چقدر است؟

مبلغ اقساط ماهانه وام کرونا ۳۵ هزار تومان است که از یارانه افراد کسر می‌شود. اما این مبلغ از تک تک اعضای خانواده کسر نمی‌شود و تنها یک ۳۵ هزار تومان از کل یارانه افراد کم می‌شود. برای مثال یارانه ۳۰۰ هزار تومانی یک خانوار چهار نفره یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود. اما با کسر یارانه کرونا مبلغ یک میلیون و ۱۶۵ هزار تومان می‌شود.

علت کم واریز شدن یارانه

طبق روال هر ماه یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی ۲۰ آذرماه به حساب سرپرستان ۹ دهک درآمدی از خانوار‌ها واریز شد. اما برخی از افرادی که ماه‌های گذشته ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کردند، این ماه تنها ۳۰۰ هزار تومان گرفته‌اند.

برخی از مردم گمان می‌کنند که این کاهش ۱۰۰ هزار تومانی مبلغ یارانه ناشی از خطای دولت است، اما سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها گفته دلیل این مساله شناوربودن دهک‌بندی خانوارهاست.

این مقام مسئول با تایید حذف ۱۰۰ هزار تومانی یارانه برخی افراد گفت: برخی از خانوار‌ها تا ماه‌های قبل جزو دهک یک تا ۳ بودند و یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌گرفتند. اما اکنون دهک آن‌ها تغییر کرده و این افراد وارد دهک درآمدی ۴ تا ۹ شده‌اند. در نتیجه به جای ۴۰۰ هزار تومان تنها ۳۰۰ هزار تومان یارانه گرفته‌اند.

دهک بندی خانوار شناور است؟

این مقام مسئول خبر داده که علت این مساله این است که دهک بندی امری پویاست و هر ماه ممکن است دهک بندی و در نتیجه مبلغ یارانه دریافتی خانوار‌ها تغییر کند.

شناور بودند دهک بندی خانوار‌ها یکی از همان نکاتی است که پیش از این هم بار‌ها عنوان شده بود.

پیش از این هم پیگیری‌ها از سازمان‌های متولی نشان می‌داد که وزارت رفاه از این پس دست کم هر شش ماه یکبار، فهرست دهک‌های درآمدی و شهروندان یارانه‌بگیر را به روزرسانی می‌کند. از طرف دیگر گفته می‌شود که دهک درآمدی افراد شناور است و این احتمال وجود دارد که در هر بررسی دهک درآمدی خانوار‌ها جابجا شود و مبلغ یارانه‌ای که آن‌ها دریافت می‌کنند هم متناسب با تغییر دهک تغییر کند.

حالا مشخص نیست که شناور بودن دهک بندی خانوار ماهانه انجام می‌شود و یا چند ماه یکبار. اما چیزی که مشخص است این است که بر خلاف دوره‌های قبل که مبلغ یارانه ثابت بود، دیگر مبلغ یارانه ثابت نیست و بسته به دهک خانوار دارد.

در کدام دهک درآمدی قرار داریم؟

این سوالی است که مخاطبان بسیاری آن را می‌پرسند و می‌خواهند بدانند در کدام دهک درآمدی قرار دارند. به خصوص افرادی که مبلغ یارانه آن‌ها تغییر کرده است.

یکی از راه‌های استعلام دهک خانوار، استعلام از طریق کد ملی است. برای این کار افراد باید با شماره تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند و با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار دهک درامدی خود را متوجه شوند.

با این شماره همه افراد می‌توانند دهک خانوار خود را با کمک کد ملی سرپرست استعلام کنند. جز افرادی که سپرست یا یکی از اعضای خانواده آن‌ها جزو نیرو‌های مسلح باشد. این گروه برای اطلاع از دهک درآمدی خانواده خود باید با ستاد نیرو‌های مسلح تماس بگیرند.

علاوه بر این، شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که برای پاسخگویی به سوالات در اختیار مردم است.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
0
0
برای ما یک خانواده 3 نفره ک 865 واریز شد؟! مثل اینکه یادشون رفته
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->